Dnes je 01. 10. 2024
svátek má Igor

Nemilosrdný bumerang

Letitý názorový spor o formách existence sklářských uměleckých škol v Libereckém kraji se opakovaně vrací jako bumerang. Zřizovateli – Libereckému kraji – se doposud dařilo úhybnými manévry, za kterými byly především obavy a strach z protestů studentů, jejich rodičů, učitelů, profesorů a umělecké veřejnosti, oddalovat zásadní řešení - zrušení nebo spojení těchto škol, nepomůže ani pochybné přesouvání studijních oborů ze školy na školu.

Čísla jsou neúprosná a dokazují jediné – trvale snižující se zájem o studium všech sklářských uměleckých oborů. Navíc tato studia nejsou pro zřizovatele žádná láce, takže čím méně studentů, tím více se z pytle státních i krajských financí na střední školství musí doplácet, což do nekonečna nejde. Tedy jde, pokud krajští zastupitelé se budou chovat jako ovce. Minulá zastupitelstva měla snahu rušit a spojovat, leč stádečko hlasů pro zachování statusu quo bylo vždy dostatečné. A tak se o nějakém zásadním řešení jen tlachá, spíše však mlčí.

V ohrožení jsou hlavně školy v Novém Boru a v Kamenickém Šenově. Vlastně i ten třetí - |Železný Brod. Zatímco v Novém Boru již několik let se zdarem nahrazují ubývající počty studujících sklářských umělců a sklářských učňů (jen na okraj, to je pro české sklo daleko tragičtější), jinými „nesklářskými“ obory požadovanými společenskou poptávkou, o šest kilometrů dál v Kamenickém Šenově nalezli vskutku neotřelé řešení, jak dílny a ateliéry zaplnit studenty. Rozhlédli se za hranicemi, což by nebyla taková trága. Jenomže našli odezvu jen v jediné zemi – Kazachstánu. Kazaši tak u nás velmi levně (zadarmo) pronikají do toho, co škola vstřebala za půldruhého století od zdejších sklářských elitních umělců i sklářů….To je dle mého názoru, byť se svět globalizuje, podraz na českém umění i ruční výrobě skla.  Zvláště když není těžké se dopídit, že od září má do prvního ročníku nastoupit 12 Kazachů a jen 3 Češi. Loni byl poměr zájemců pro domácí ještě tristnější. A tak mne zajímá, jak na tuto skutečnost budou reagovat známý nebojsa hejtman Martin Půta a krajští zastupitelé, když kraj zápasí s financemi na silnice, nemocnice, domovy důchodců, sociální výchovná zařízení atd. Když přičteme, že i zástupci ministerstvaškolství na nedávné liberecké schůzce s řediteli sklářských škol, hejtmanem a úředníky z odboru školství jim předestřeli, že letos nedá stát navíc do sklářských školani vorla (loni 5 milionů korun), tak je tu znovu nerudovské Co s tím?

Moc řešení se nenabízí. Připomenu, že za minulého režimu v celém Československu stačily na výuku sklářských umělců dvě střední školy. Nyní je jich v jen v samotném Česku pět, zřizovateli jsou kraje. Problémy s počty studentů však mají všechny. Tam, kde se podařilo rozšířit nabídku ne sklářských oborů, je potíží méně.  Tyto školy i těch několik umělců ufinancují (např. Nový Bor, Světlá nad Sázavou).

 Libereckým středoškolským problémem č. 1 tak zůstává úzce se specializující škola v Kamenickém Šenově.

O jednom řešenípro ni bych věděl. Co takhle jednat s  bohatým Kazachstánem o privatizaci školy, kde jejich studenti začínají být v neúprosné převaze?

Takový bumerang by byl množná nejmilosrdnější a kraj by neprodělal.

Stanislav Valdman

bývalý krajský zastupitel za ČSSD

Komentáře

Re: Nemilosrdný bumerang?

Proč Šenov kazašský, když ne třeba německý? Tipnu si, že Němců zůstalo i po odsunu daleko více než dvanáct. A hlavně právě sklářští odborníci. A Kazaši stejně po vystudování nejspíš zůstanou u nás, a už to budou Češi, kazašský budou mít jen původ. A proč ne? Takto se to děje po staletí, že lidi putují ze země do země a někteří už v hostitelské zemi zůstávají a asimilují se. Nic nového pod sluncem. A pomohou-li proslulou sklářskou školu zchránit, budiž jim čest a sláva.

Nahoru

Potvrzeno z Paříže: Škola v Šenově se připojila k UNESCO

Umprumka se stala součástí prestižní sítě takzvaných Přidružených škol Organizace spojených národů pro výchovu, vědu a kulturu (UNESCO).
Certifikát byl převzat na slavnostním aktu v Černínském paláci v Praze.
Svou roli v tom sehrají i „dominantní" studenti z Kazachstánu.
Zahraniční studenti z Východu teď škole pomohou při plnění cílů, ke kterým se zavázala na mezinárodní úrovni.
Prioritní téma: " Mezikulturní vzdělávání a světové dědictví".
Součástí má být i větší zaměření na stáže v rámci celoživotního vzdělávání, o které je velký zájem mezi umělci z USA, Číny, Austrálie i některých zemí EU.
Celý projekt má být završen v roce 2016, kdy nejstarší sklářská škola na světě oslaví 170 let od svého vzniku.

Nahoru

Re: Nemilosrdný bumerang?

Většina zahraničních studentů, než zahájí odborné studium, absolvuje jazykovou přípravu v některém ze středisek, k tomu určených. Jedno bylo i na našem okrese v Zahrádkách u České Lípy, další v Poděbradech, v Mariánských Lázních atd.

A co se týče bývalých zahraničních studentů, kteří se u nás usadili, příkladů je mnoho. A kdo říká, že nakonec musí zůstat u oboru, který tu absolvují? Jsou-li z bohatých rodin, budou mít asi i potřebný vstupní kapitál a mohou třeba začít se zdejším sklem obchodovat, otevřít mu další trhy. Což by mu pomohlo možná víc, než kdyby se chtěli chytat jen jako další sklářští výtvarníci. Dobrému obchodníku se může moc hodit, že absolvováním školy získal důkladné znalosti oboru.

Možností je zkrátka mnoho, a příchod zahraničních studentů je určitě pozitivum. Navíc nebylo by to poprvé (a netýká se to jen školství), kdy až někdo z venku ukáže místním, že mají doma něco cenného.

Nahoru

Re: Nemilosrdný bumerang?

To se mýlíte, střediska samozřejmě existují dál, i když ne všude a i když se trochu změnila. Ale základní jazykové přípravě studentů se nadále věnují například Poděbrady, kurzy pro zdokonalení v jazyce pořádá středisko liberecké.

Co se týče znalostí, ty potřebné budou asi trochu jiné pro toho, kdo bude se sklem přímo pracovat (vytvářet ho) a trochu jiné pro obchodníka. A o jaké sklo konkrétně půjde, zda se v Kazachstánu či Moldávii prosadí i něco jiného než vysoký smalt, třeba sklo ryté a broušené, to taky trochu záleží na umění těch obchodníků. On se i vkus zákazníků časem mění, a když tomu šikovný obchodník navíc trochu napomůže ...

Zkrátka nemá smysl předem něco zatracovat a pohřbívat. Počkáme a hodnotit budeme až podle výsledků.

Nahoru

Re: Nemilosrdný bumerang?

Kazaši než nastoupí do školy mají jazykovou přípravu v Praze.Úřední jazyk doma mají ruštinu.
K maturitě je tolik asistentů na překlad, předčítání apod.

Nahoru

Re: Nemilosrdný bumerang

Nemají u nás třeba Arméni výrobu skla, nezaměstnávají české skláře, nevyvážejí naše sklo do Arménie ?

Nahoru

Re: Nemilosrdný bumerang?

Pane Zahradníku, Vy tu pitváte výuku na SUPŠ, jako byste na té škole učil. Nedělejte si starosti, já myslím, že oni to tam zvládnou sami.

Nahoru

Re: Nemilosrdný bumerang

Hm, pak bych čekal, že se k ní nebudete stavět tak negativně. Přemýšlím, proč to děláte.

Nahoru

Re: Nemilosrdný bumerang

Snad bych měl připomenout banální pravdu, že i šetřit se musí umět. A že šetření nesmí nadělat více škody než užitku.

Nahoru

Re: Nemilosrdný bumerang

A reportáž o škole by mohl přijet natočit novinář a reportér z Kazachstánu Borat Sagdiyev.

Nahoru

Re: Nemilosrdný bumerang

Zájemci o studium na šenovské průmyslovce mají možnost studovat na její druhé větvi v SRN, v Rheinbachu. Ukazatel směru, včetně vzdálenosti v km, jsem viděl někde v Šenově (možná na náměstí). Někteří pendluji tam a zpět na kole. Mají tam fantastické muzeum. Obecně se o ní tvrdí ( u nás i v SRN), že má velmi dobrou úroveň.

Nahoru

Návštěva z Corningu

The Fellows of Corning Museum of Glass navštívili v pátek 26.5.2013 naší sklářskou školu. Mezi navštěvníky byli sběratelé, galeristé a některé významné osobnosti amerického uměleckého skla, například Amy Schwartz (ředitelka The Studio Corning) s manželem, Josh Simpson (americký sklářský výtvarník) nebo Dough a Kathy Heller ( majitelé sklářské galerie v New Yorku). V přítomnosti Petera Ratha a starosty města si prohlédli školní provozy a vzorkovnu žákovských prací, kde obdivovali vysokou úroveň vystavených děl absolventů školy. Jsme moc rádi, že jsme mohli alespoň na krátkou chvíli hostit přátele a milovníky skla z USA, kde na naší sklářskou školu nezapomínají.
http://www.czech-glass-school.com/novinka/558.html

Nahoru

Re: Nemilosrdný bumerang

Trochu jinak.Kolik našich studentů studuje třeba v USA,GB nebo D.Proč asi?A ještě dostanou stipendium.Asi dobře ví,proč se to vyplatí.
Pořád se tu mluví o vlastenectví návratu k tradicím a pod.A pak bychom takový klenot nechali zprivatizovat Kazachstánu.Nechápu.

Nahoru

Re: Nemilosrdný bumerang

Odpovídám panu Valdmanovi. Rheinbach je řešení. Je to levné řešení. Možná dobré řešení i pro Kazachy.

Nahoru

Re: Nemilosrdný bumerang

Toď slova vlastence.Nejstarší sklářskou školu,které si povšimlo i UNESCO zavřít a poslat do Renbachu.Jen ať to tam v tom Německu vymyslí.My to tady pak nějak pro ně nějak smontujeme.Takhle to při tomto způsobu myšlení začíná fungovat.

Nahoru

Re: Nemilosrdný bumerang

O blbosti to je.Např.školu,které si všimlo i UNESCO přetvořit na skanzen.Všude na světě by na to byli náležitě hrdí,zajišťovali propagaci a uměli z toho i těžit.
Zahraniční studenti jsou všude ve vyspělých státech přínosem.Už totiž poznali,že investice do nich,byť na škole mínusová,se v budoucnosti státu vrátí plusově.Pan Zahradník psal jak jeho syn studoval VŠ v Německu a nakonec tam zústal.Dceři v Německu platili dokonce 60tis.na semestr,dostala pak také nabídku,ale nezůstala.Ale stejně tu pracuje ve vedení německé firmy.
A o tom to je.
Někdo okázale vlastenčí u pomníčku a pak by poslal studenty do Německa.Významné školy zeskanzenovat a odradit studenty z jiných zemí.Hurá momentálně ušetříme.A inteligence se přesune třeba do Německa,kde to pro nás vymyslí,zorganizují a my jim to smontujeme.Tedy za několikanásobně menší platy.A když se nám to nebude líbit ,tak se zastaví velkou škatulí nějaké pole třeba na Ukrajině.To je stále větší realita.
A ono je to taky hlavně o lidech.Ajeto,BON,Ajeto restaurant,galerie atd je o Petru Novotném.To druhé je,že lidé s ním spolupracující,se v tom"naučí chodit".Někdo má na hlavní třídě dům,který mu spadne na hlavu.Jiný má dům ve stejném stavu na kraji obce a dá ho za pár let do pořádku.
Bojím se ,že takovch schopných lidí tu bude tále méně

Nahoru

Re: Nemilosrdný bumerang

Jo,dobře jsem si přečetl ty strašlivé "zločiny" které vyštrachal Beran a spol.Je mi to k smíchu.Byli tací,co těm,co STB řídili obstarávali valuty apod.A měli se za to dobře.Přečtěte si Kmentu.
Navíc se najdou tací,co i dnes úzce spolupracují s bývalými řídícími orgány STB,převážně sdruženými v KČP.Myslím,že tento známý kontroverzní trojlístek není zapotřebí jmenovat

Nahoru

Re: Nemilosrdný bumerang

Zahradníku, byl jsi v průmyslovce v Rheinbachu?

Nahoru

Glasfachschule

http://www.glasfachschule.de/

Nahoru

Re: Nemilosrdný bumerang

Dotazem u pramene jsem zjistil, že má od září přibýt 7 českých studentů a 10 z Kazachstánu. Nemyslel pan Valdman svůj návrh jen jako vtip? Kolik Kazachů bude v Šenově studovat za 5 nebo za 10 let? Proč by to kupovali? To by pak podle vás přeprodali zas někomu dalšímu? Kromě toho ještě nedávno hlas lidu považoval školu za rodinné stříbro a mělo si ji vzít pod zvláštní patronát ministerstvo...

Nahoru

Re: Nemilosrdný bumerang Schulprogramm "Selbstständige Schule

Schulprogramm "Selbstständige Schule" Rheinbach

Wir wollen im Rahmen des Projektes „Selbstständige Schule“ gemeinsam neue Wege erproben und Hand in Hand daran arbeiten, die Lern- und Lebenschancen der Schülerinnen und Schüler zu verbessern, die im Mittelpunkt dieses auf sechs Jahre angelegten Projektes stehen. Alle Teilvorhaben im Projekt “Selbstständige Schule“ dienen mittelbar oder unmittelbar der Verbesserung der Qualität der schulischen Arbeit, d.h. vor allem, der Unterricht soll weiterentwickelt werden. Bei allen Projektaktivitäten werden jeweils auch die Auswirkungen auf die Chancengleichheit von Mädchen und Jungen, Frauen und Männern mit in den Blick genommen. Die größere Selbstständigkeit von Schulen soll dazu beitragen, dass sie ihrem Bildungs- und Erziehungsauftrag besser gerecht werden können. Entscheidungen sollen nach Möglichkeit dort getroffen werden, wo sie sich auswirken.

Mehr Selbstständigkeit ist an die Voraussetzung geknüpft, dass sich die in der Schule Handelnden auf ihre neuen Aufgaben vorbereiten. Qualifizierungsmaßnahmen werden sich in der ersten Phase hauptsächlich auf die Weiterentwicklung des Unterrichts und das innerschulische Management beziehen.

Um die erweiterten Freiräume zielorientiert nutzen zu können, müssen sich die Schulen auf neu geschaffene regionale Strukturen verlassen können, die sie beraten und unterstützen.

Soweit die Präambel unseres Kooperationsvertrages im Rahmen des Modellversuches Selbstständige Schule. Der Vertrag kann hier angesehen werden.

Die 87 Seiten Text des gesamten Schulprogramms stehen als PDF-File zur Verfügung.

Nahoru

Re: Nemilosrdný bumerang Schulprogramm "Selbstständige Schule

A jako-co tím chtěl básník říci?To neumíte německy?K čemu je dobrá informace,že škola pracuje v projektu autonomní školy? Tzv ŠVP /školní vzdělávací program/ tady musí mít i ZŠ v Kotěhůlkách.

Nahoru

Re: Nemilosrdný bumerang

Pane Zahradník,děkuji za upřesnění.Nicméně potvrzujete to,na co tu narážím.Odliv mozků do zahraničí.cíleně řízený školskou politikou tamních států.Sám dobře vím.kolik mých bývalých žáků,povětšinou z těch schopných ,zůstává v zahraničí.

Nahoru

Re: Nemilosrdný bumerang

Prostě, některým lidem je SUPŠ v Kamenickém Šenově trnem v oku. Vše hodnotí jen skrze peníze. Teď není ekonomicky dobrá doba. A právě v takovou nedobrou dobu si musíme to nejcennější, co máme (a SUPŠ k tomu patří) dvakrát ohlídat, aby někdo nezneužil situace. Třeba aby se zbavil konkurence. A pokud jde o sklárnu v Chřibské, právě její pád by nás měl varovat, abychom podruhé už něco takového nedopustili.

Nahoru

Re: Nemilosrdný bumerang

Konec sklárny v Chřibské pravděpodobně způsobil podvodný konkurs. A školu v KŠ znám, ještě lépe alespoň některé tamní učitele. Informace mám od nich. SUPŠ zůstane zachována, to už je jisté, vím to od těch, kdo o tom na KÚLK rozhodují. Problémy tam ovšem jsou, ale to není na rozplizlou diskusi v médiích.

Nahoru

Re: Nemilosrdný bumerang

Dobrý den, Mirku.

Děkuji za zajímavé poodkrytí transparentního, protikmotrovského, protikorupčního ... zákulisí kraje!

Do této chvíle jsem žil v přesvědčení, že o síti středních škol rozhoduje zastupitelstvo kraje. Tedy nejméně 23 zastupitelů ze 45.

Díky Vám teď vím, že na krajském úřadě jsou "ti, kdo o tom rozhodují". Otevřel jste mi oči.

Pozdravujte paní školskou radní Losovou (Změna pro Liberecký kraj)!

Hezký a slunečný den přeje
F. Chot, zastupitel kraje (KSČM)

Nahoru

Re: Nemilosrdný bumerang

Možná by nebylo na škodu, kdyby v rámci té transparentnosti "ti, kdo o tom na KÚ rozhodují", informovali kromě Mirka i širší veřejnost. Nebo snad ty problémy, co tam jsou, podléhají nějakému stupni utajení?

Nahoru