Liberecký kraj jako jediný v ČR nepřijal projekt IP4, protože má rozum a pochybnosti o skutečném využití možné dotace.Ostatní kraje přijaly zadání buď proto, že jmenované služby nemají v sociální oblasti pokryté,nebo proto, aby oddálily samotný problém nedostatečného financování o další dva roky. (Rakce na tento článek.)
Postavit dlouhodobý systém financování sociálních služeb na dotacích je cesta do pekel. Každá sociální služba musí být trvalá a stabilní. V praxi to znamená, že jsme„nechali ležet“ 60-70 milionů korun na účtech ministerstva. Tento stav nikomu neubližuje. Navíc byli poskytovatelé sociálních služeb přímo panem Pavlem Petráčkempřed koncem minulého volebního období informováni dopisem, aby s další dotací nepočítali a přihlásili se do jiného dotační řízení sami za sebe. Ten samý člověk nyní lacině sděluje něco jiného.
Naším úkolem je nahradit projekt IP4novým, kterým zachráníme sociální služby v kraji a dodržíme všechna dotační pravidla. Na podzim připravíme projekt IP5 a na rok 2014 IP6 ve stejném finančním objemu, v jakém byl projekt IP4.Přesně podle Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Libereckém kraji, který platí do konce roku 2013 a sestavila ho krajská vláda minulého volebního období. Kdyby pan Pavel Petráček chtěl mluvit pravdu, tak by ve svém politickém prohlášení musel sdělit, že další koncepční materiál stejného názvu bude připraven na podzim tohoto roku a bude platit v letech 2014 – 2017. Tolik k projektu IP4.
Teď k dalšímu obsahu sociálně demokratického kompotu.Jde o problematiku celkového financování sociálních služeb nejen v Libereckém kraji. V roce 2013 došlo k nedofinancování sociálních služeb v celé České republice. Pro rok 2013 snížilo MPSV dotace všem sociálním službám na území republiky. To způsobilo, že sociálním službám i v Libereckém kraji chybí v řádech stovky milionů korun. Tento stav nemá na svědomí Liberecký kraj, ale Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR (dále jen MPSV), které tuto dotaci vyřizuje. Na základě tlaku samotných poskytovatelů se rozhodlo ministerstvo dopady tohoto propadu postupně snížit. Proto uvolnilo peníze nejdříve do těch služeb, kterým hrozilo pozastavení činnosti. V LK šlo konkrétně o 4,225 mil. korun. Další dofinancování lze očekávat v měsíci červnu tohoto roku. O výši dofinancování rozhodne opět jen MPSV a ne Liberecký kraj.
Liberecký kraj, vedle výše uvedených problematik, podporuje systémově a plánovitě další sociálně potřebné služby a aktivity, na základě střednědobého plánu sociální demokracie. Pokud jej sami považují za nekoncepční, je to jejich ostuda.
O novém koncepčním materiálu padla zmínka v prvním odstavci. Dále vznikl Dotační fond Libereckého kraje, který má program na podporu sociálních věcí a služeb. V minulém roce byla v tomto programu (bývalý G9) částka 2,8 milionu korun, nyní je zde 5 milionů s předpokladem navýšení o další milion. Tuto částku označuje pan Pavel Petráček za směšnou. Pak je třeba se zeptat na označení částky, kterou bývalý radníprosadil v bývalých grantech. Pokud je 6 milionů směšných, pak 2,8 milionů je trapných a ubohých.
O grantové politice bývalých radních z ČSSD by se dalo psát dlouho. Jak se tvořila a ohýbala podle jejich potřeb. Zejména grant G99 stál za to. Šlo o přímou podporu vybraným akcím podle vlastního zvážení jednotlivých radních. Proto současné vedení kmotrovskou grantovou politiku zrušilo a nahradilo jinou průhlednější strukturou Dotačního fondu. V Dotačním fondu pro rok 2013 tak zůstala zachována podpora paliativní a hospicové péči (bývalý G27) ve výši 1 milionu korun a dále nízkoprahovým zařízením pro děti a mládež s částkou 0,4 milionu korun. Zkrátka nepřišly ani protidrogové služby (3,2 milionu korun) a nově se plánuje podpora mateřských center (1,5 mil. korun) a potravinové bance (64tis. korun).
Samostatnou kapitolou je zajištění celkového provozu krajských příspěvkových organizací.Je jich celkově 18 a provoz je zajištěn dotačně z MPSV a rovněž pak z prostředků Libereckého kraje. Tady chybí finance ve výši 50 milionů. Podstatnou část financí nedodalo MPSV formou snížení dotace, část finančního příspěvku ve výši 5% ponížil i samotný Liberecký kraj v rámci úspor. Na konci června očekáváme dofinancování ze strany MPSV ve výši 15 mil. korun a z prostředků kraje je připraveno 13,5 milionů korun. Je třeba si uvědomit, že provoz našich zařízení není úplně levný a snaha najít rezervy je správná. Výčet investic do oprav a úprav včetně procesu transformace předložíme na konci roku. Bude jich požehnaně. Pak všechno sečteme a uděláme místo oranžového kompotu kompot fialově zelený.
Na závěr.Sociální demokracie nám zanechala vedle personálních propletenců jeden velký problém, o kterém sama mluvit nechce a nebude. Ten problém se jmenuje Individuální projektč.1 (zkráceně IP1). Objem získaných peněz na realizaci projektu nebyl malý, jde o částku 225 milionů korun. Díky zásadním chybám v celkové administraci projektu IP1 hrozí vrácení celé dotace, ke které se vždy připočítává částka ve stejné výši jako pokuta. Přesto, že závěrečný účet IP1 není ještě hotov, protože oficiálně skončil k poslednímu dni měsíce února tohoto roku, už teď je jisté, že negativních zjištění je tam celá řada. Proto bych na místě bývalého radního Pavla Petráčka příliš mnoho nepočítal, protože účet IP1 vystavený krajskou vládou ČSSD by mohl vypadat i takto: 225 – 450 = –225 vše v milionech korun. Tímto výsledkem bych se já osobně po skončení mého volebního období chlubit nechtěl, a to jsem nesčítal hrušky s jablky.
Mgr. Petr Tulpa
člen Rady Libereckého kraje pro sociální oblast