Dnes je 01. 10. 2024
svátek má Igor

Cesta z vlakového nádraží do Dubice bude kratší

Rychleji a snadněji se v horizontu dvou let dostanou lidé vystupující na vlakovém nádraží v České Lípě do Dubice, kde mnoho z nich pracuje. Město Česká Lípa se totiž zapojí do velkého projektu státní společnosti Správa železniční dopravní cesty, která se již letos na podzim pustí do modernizace českolipského vlakového nádraží.

V rámci stavby se vybuduje podchod, který vyústí u průmyslového areálu ŽOS a napojí se na chodník směrem do Dubice. Vstup města do projektu odsouhlasili českolipští zastupitelé na svém dubnovém zasedání.
„V současné době je na vlakovém nádraží nefunkční lávka, která jej v minulosti spojovala právě s Dubicí. Aby si lidé zkrátili cestu, přechází v současnosti přes koleje, což je velmi nebezpečné. Vybudováním podchodu získáme bezpečnou cestu do Dubice a lidem ušetříme čas při cestě do zaměstnání,“ vysvětlil místostarosta České Lípy Juraj Raninec.
V rámci projektu modernizace dojde k přesunutí nádražní budovy i nástupišť o zhruba 200 metrů blíž k centru města. Nová budova s bezbariérovými krytými nástupišti bude stát na místě dnešních nádražních skladů. Díky modernizaci kolejiště budou vlaky jezdit rychleji, zkrátí se tak jízdní časy jednotlivých vlaků. K nástupištím se lidé dostanou podchodem, který díky spolupráci státního podniku s městem bude končit až v Dubici.

V původním projektu však s dobudováním podchodu až do Dubice společnost nepočítala. Na městě tak bude tuto část nechat doprojektovat a zaplatit náklady navíc spojené s prodloužením a vybudováním výstupního objektu u chodníku v Dubici.
„Je pro nás výhodné dobudovat podchod až do Dubice již nyní, společně s modernizací celého nádraží. Jediné starosti, které město bude se stavbou nyní mít, souvisí s uhrazením zvýšených nákladů. Výběrové řízení na zhotovitele, stavbu a veškerá povolení vyřídí za nás Správa železniční dopravní cesty. Kdybychom se rozhodli vybudovat propojení nádraží s Dubicí až po dokončení jeho modernizace, neobešlo by se to bez dlouhodobé výluky některých spojů, navíc bychom mohli při napojování na stávající část podchodu tunel poškodit a následně složitě a draze opravovat. Zdlouhavá by pak byla i samotná příprava celé stavby,“ doplnil Juraj Raninec.

Náklady na dobudování podchodu, které uhradí město, by neměly přesáhnout částku 12 milionů korun, dalších zhruba půl milionu bude stát projekt. Celkové náklady na modernizaci českolipského vlakového nádraží jsou odhadnuté zhruba na jednu miliardu korun, konečná vysoutěžená cena může být nižší. Pokud by však město s touto cenou nesouhlasilo, může ještě od projektu odstoupit. Stavba by měla být hotová do konce roku 2016.